
Όποιος έχει ασχοληθεί σοβαρά με τη στελέχωση ξενοδοχειακών ή τουριστικών μονάδων μπορεί να διηγηθεί τουλάχιστον μια ιστορία, τουλάχιστον μιας χρονικής περιόδου, που περιγράφει την αγωνία εξεύρεσης προσωπικού. Είτε η αγορά βρίσκεται σε κρίση λόγω πανδημίας ή άλλης οικονομικής/πολιτικής συγκυρίας, είτε όχι, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Κάθε χρόνο. Ναι, είναι πολύ δύσκολο να στελεχώσεις έγκαιρα και σωστά μια ξενοδοχειακή ή τουριστική μονάδα. Υπάρχει έλλειψη εργαζομένων; Φταίνε οι recruiters; Φταίνε τα τμήματα HR; Φταίνε οι αποφάσεις της τελευταίας στιγμής των επιχειρήσεων; Η πείρα μας στον κλάδο, οι δεκάδες ώρες συνεντεύξεων, η στενή επαφή και αλληλεπίδραση με τη μεγάλη κοινότητα των εργαζομένων στον χώρο, μας δίνουν μια κάπως διαφορετική αφήγηση. Ας την ακούσουμε.
Γιατί στον Τουρισμό και τη Φιλοξενία υπάρχει έλλειψη προσωπικού ή πώς μπορώ να προσελκύσω και να διατηρήσω τον κατάλληλο εργαζόμενο
1-Να μια ευκαιρία!
Ένας εργαζόμενος στον Τουρισμό και στη Φιλοξενία καλείται να αφήσει τον τόπο του για να εργαστεί σε κάποιον άλλον, πολλές φορές και την οικογένειά του ή τους οικείους του. Για να το κάνει αυτό θα πρέπει να έχει ένα σημαντικό αντάλλαγμα, κίνητρο. Άραγε αυτό το «αντάλλαγμα» έχει σχεδιαστεί προσεκτικά; Έχουν ληφθεί υπόψη κίνητρα που δεν ανταποκρίνονται απαραίτητα και αποκλειστικά στο ύψος του μισθού; Του έχει παρουσιαστεί μια θέση στον Τουρισμό και τη Φιλοξενία ως ευκαιρία και όχι ως μια εποχιακή «κατ’ ανάγκη» εργασία, του έχει μιλήσει ποτέ κανείς για την εξέλιξή του;
2-Αμοιβές και ανταμοιβές
Ακριβώς επειδή οι συνθήκες είναι κάπως διαφορετικές για τους εργαζόμενους στον συγκεκριμένο κλάδο, θεωρητικά, οι αμοιβές αλλά και οι μη χρηματικές απολαβές θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον υπολογίσιμες, αν όχι πολύ ελκυστικές. Είναι άραγε αρκετά ενδιαφέρον το πακέτο χρηματικών και μη χρηματικών απολαβών; Πώς είναι το εργασιακό κλίμα; Ποιες και πόσες είναι οι επιπρόσθετες, μη χρηματικές, ανταμοιβές;
3-Διαμονή και σίτιση
Εφόσον ο εργαζόμενος τις περισσότερες φορές δεν διαμένει στον τόπο του, η επιχείρηση του προσφέρει έναν πρόσκαιρο τόπο φιλοξενίας. Πώς είναι αυτή η διαμονή; Αισθάνεται την άνεση που του χρειάζεται για να αποδώσει στην εργασία του; Τίθεται στη διάθεσή του ένας καθαρός αλλά και ευχάριστος χώρος ώστε να ξεκουραστεί ικανοποιητικά τις λίγες ώρες που απομένουν έως την επόμενη βάρδια; Πώς είναι οι συνθήκες σίτισης και φιλοξενίας του; Προσφέρονται μόνον τα απαραίτητα; Νιώθει ότι διατηρεί την αξιοπρέπειά του;
4-Επτά στα επτά;
Σχεδόν όλες οι θέσεις σε ένα ξενοδοχείο απαιτούν εργασία υψηλής έντασης. Ο εργαζόμενος βιώνει συνθήκες πίεσης. Πώς «αποσυμπιέζεται»; Πώς αντέχει σωματικά και ψυχικά; Λαμβάνει τα απαραίτητα ρεπό; Μήπως εργάζεται 7 ημέρες την εβδομάδα χωρίς διακοπή; Είναι αυτό άραγε παραγωγικό; «Βγαίνει»; Και εφόσον κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες συμβαίνει αυτό, πώς ο εργαζόμενος αντιλαμβάνεται ότι τον εκτιμούν για την μεγάλη του προσπάθεια;
5-Τα ξαναλέμε του χρόνου
Στον Τουρισμό και τη Φιλοξενία είναι συχνότατο το φαινόμενο της «ανακύκλωσης προσωπικού». Σε μεγάλο ποσοστό, κάθε χρόνο, η ίδια θέση εργασίας καλύπτεται από διαφορετικό εργαζόμενο. Άραγε δίδονται τα απαραίτητα κίνητρα ώστε την επόμενη χρονιά να επιστρέψει ο ίδιος, ήδη καταρτισμένος, δεμένος με την ομάδα και έμπειρος στα της επιχείρησης άνθρωπος; Και εάν δεν, τι κόστος έχει αυτό για την επιχείρηση;
Σχεδιάζοντας σωστά την πολιτική στελέχωσης, διαχείρισης και διατήρησης προσωπικού, η επιχείρηση του Τουρισμού και της Φιλοξενίας έχει τη δυνατότητα να χτίσει μια γερή βάση για την ανάπτυξή της προσελκύοντας τους κατάλληλους εργαζόμενους, την κατάλληλη στιγμή. Τα σωστά μελετημένα κίνητρα στους εργαζόμενους, οικονομικά και μη, σίγουρα θα διευκολύνουν πολύ τις διαδικασίες στελέχωσης αλλά και θα δημιουργήσουν γενικότερη σταθερότητα στην επιχείρηση, θα ανεβάσουν την ποιότητα της εργασίας, θα ικανοποιήσουν καλύτερα τις ανάγκες του πελατολογίου, θα δημιουργήσουν ένα παραγωγικό κλίμα αφοσίωσης.
Μπορείτε να φανταστείτε πού μπορεί να φτάσει ο Τουρισμός στην Ελλάδα εάν κάθε επιχείρηση στον Τουρισμό και τη Φιλοξενία διαθέτει ένα χαρούμενο «πρόσωπο» ακόμη καλύτερα τη δική της, μοναδική, «εικόνα»;
Σας κινήσαμε την περιέργεια;
Κείμενο & Concept: Ανθή Μπόσκου
Κοινοποίηση
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail